We hebben het al wel eens laten vallen, dat goeie reviews voor je website, blog, online (of offline) winkel een perfecte manier zijn om potentiële klanten te overtuigen. Ze zien dan in één oogopslag wat anderen denken over jouw producten of diensten, en als ze tevreden zijn met wat ze lezen, zullen ze sneller tot een aankoop overgaan dan bij een bedrijf dat geen of weinig reviews heeft. Maar hoe kom je nu eigenlijk aan die positieve beoordelingen? Eenvoudig: door het te vragen!

Spammen, elke dag een mailtje sturen met de vraag om een beoordeling te schrijven, werkt natuurlijk niet! Wat dan wel? Vraag de klant kort na zijn of haar bestelling naar een review en eventueel na enkele weken gebruik nog eens. Doet hij of zij opnieuw een aankoop? Dan is dat een tevreden klant en kun je het nog eens vragen.

Een tevreden klant laat misschien wel zelf een beoordeling achter, net als iemand die heel ontevreden is. De boodschap is dus: zorg voor goeie producten of diensten die aansluiten bij de verwachtingen van je doelgroep. En blijf constant verbeteringen aanbrengen aan de hand van de feedback die je krijgt. Zelfs als een tevreden klant niet spontaan een beoordeling gaat schrijven, zal hij of zij veel sneller geneigd zijn om het te doen als je het vraagt. Zowel de aangeboden waar als de dienstverlening moeten dus top zijn.

Iemand die zich aan het oriënteren is op de markt waarin jouw producten of diensten zich bevinden, wil vast meer lezen dan “Ik ben tevreden met dit product” of “Bedrijf X is heel goed.” Een leuk tekstje waarin wordt ingegaan op de behoefte die zich stelde en hoe jouw product of dienst daar een concrete oplossing heeft geboden, komt veel beter over. Ook details over wat er nu net zo goed aan is of hoe makkelijk het in gebruik en onderhoud is, zijn zaken die twijfelaars over de streek kunnen trekken. Stel daarom gerichte vragen waar de klant specifieke antwoorden kan op geven. je houdt je vragenlijstje natuurlijk kort genoeg, want zelfs de meest enthousiaste gebruiker wil geen half uur vragen zitten beantwoorden. Maar stel zeker de vraag of en waarom ze jouw bedrijf en website zouden aanraden aan anderen.

Niemand doet graag iets voor niets en dat geldt ook bij het schrijven van reviews. En cadeautjes krijgen is gewoon leuk! Zorg er dus voor dat er iets aan vast hangt als een klant een mooie beoordeling schrijft. Iedereen die er eentje schrijft, krijgt een gratis product of een proefmaand bijvoorbeeld. Een leuke korting kan ook werken of een prijzenloterij bij iedereen die deze maand iets moois schrijft.