Het begrip marketing is erg breed en er zijn dan ook vele vormen van marketing. In dit artikel gaan we verder in op één bepaalde vorm. In het huidige digitale tijdperk wordt deze dan ook steeds relevanter en actueler. Alleen al daarom is het goed om het een en ander over digitale marketing te weten. Hiermee wordt namelijk ingespeeld op de menselijke behoeften van online werken. Dit is een van de redenen waarom je zult merken dat dit soms ook als digitale marketing omschreven wordt.

Eigenlijk houdt digitale marketing in dat men probeert bepaalde doelen te bereiken. Hierbij wordt dit gedaan via digitale kanalen zoals het internet en dus hoofdzakelijk online. Omdat iedereen wel eens op het internet zit, komen we allemaal steeds vaker in aanraking met dit fenomeen. Dit zullen sommigen nog niet eens direct door hebben, maar het is wel degelijk het geval. Het begrip digitale marketing is eigenlijk meer een soort verzamelterm voor allerlei activiteiten.

Soorten digitale marketing

Goede voorbeelden zijn e-commerce. Dit zijn onder andere webwinkels of andere producten of diensten die online te koop aangeboden worden. Nog altijd is de markt van de e-commerce groeiende en de verwachting is dat dit nog wel even zo zal blijven.

Andere vormen van online marketing zijn SEO (Search Engine Optimization), email marketing en affiliate marketing. Bij de eerste gaat het er vooral om zo hoog mogelijk in de bekende zoekmachines te staan, en om zo meer publiek aan te kunnen trekken voor bepaalde producten en diensten. E-mail marketing en affiliate marketing werken dan weer net iets anders. Hierbij wordt vrij gericht ingespeeld op bepaalde doelgroepen en potentiële klanten. Door een reclameboodschap zo persoonlijk mogelijk te maken is het de bedoeling zoveel mogelijk klanten over te halen een product te kopen. Dit is slechts het topje van de ijsberg, want er is qua marketing natuurlijk nog veel meer te leren en te beleven.