Er bestaan heel wat marketingstrategieën. Een hiervan is digital content marketing. Maar waar staat digital content marketing precies voor?

Wat is content marketing?

Bij content marketing staat de content (de inhoud of de informatie) centraal. De essentie is om een consument of een bedrijf zoveel mogelijk informatie te geven over de producten of diensten die u aanbiedt, zonder deze meteen aan te prijzen.

Eigenlijk wordt content marketing al heel lang gebruikt, maar werd de term pas recent toegevoegd aan het hele marketinggebeuren. Gespecialiseerde tijdschriften zoals kook- of hobbytijdschriften zijn hier perfecte voorbeelden van.

Met de opkomst van online marketing heeft content marketing echter een heel andere vorm aangenomen. Vandaag de dag wordt content marketing vooral gevoerd via blogberichten, nieuwsbrieven, video’s, webinars, enz…

De onderliggende strategie van content marketing is vertrouwen opbouwen. Als een bedrijf duidelijke informatie verstrekt over producten en diensten, dan zijn consumenten of andere bedrijven eerder geneigd om deze aan te kopen.

Starten met digital content marketing

Aan de slag gaan met digital content marketing is meer dan alleen maar informatie op het internet gooien. Volgende stappen zijn zeker noodzakelijk als u gebruik wilt maken van digital marketing:

1. Doelstellingen bepalen

Ga na wat u wilt bereiken met digital content marketing. Wilt u een groter klantenbestand? Is een van uw doelstellingen een groter marktaandeel? Of wilt u meer naambekendheid krijgen?

2. Research

Doe onderzoek naar wat de concurrentie aanbiedt, waar potentiële klanten precies naar op zoek zijn en welke zoekwoorden belangrijk zijn.

3. Creatie van de content

Zorg voor waardevolle artikelen die prettig lezen. Naar ingewikkelde technische termen zijn de meeste consumenten niet op zoek. Hou ook rekening met tags en zoekwoorden.

4. Promotie

Zonder promotie zult u niet veel mensen bereiken. Hierbij spelen onder meer uw sociale mediakanalen een grote rol. Groot voordeel is dat deze gratis zijn. Wilt u hier toch extra in investeren, dan kunt u het gebruik van Google AdWords of FacebookAds overwegen.