Iedereen die met marketing bezig is, weet het: een call-to-action op je website of in je nieuwsbrief is essentieel. “Klik hier” en “Download” zijn waarschijnlijk de meest populaire voorbeelden. Werkt het echt? En wanneer niet? Lees het hier!

Wat is het?

Een manier om iemand iets te laten doen. Wie is die iemand? Een websitebezoeker, een lezer van je nieuwsbrief, een volger op social media en noem maar op. Wat is de actie die je hem of haar wilt laten doen? Een aankoop natuurlijk, maar het kan ook zijn: zich inschrijven voor een abonnement, software downloaden, een e-book lezen of een promotie bekijken.

Wat is een goeie call-to-action?

Een goede call-to-action is kort, krachtig en zegt precies wat die actie inhoudt. Hij prikkelt ook de nieuwsgierigheid en zorg ervoor dat hij of zij de actie ook uitvoert. De belofte op een gratis product of een korting helpt vaak om mensen over de streep te trekken.

De woordkeuze is dus alles! Sommige woorden of zinnen zorgen voor negatieve associaties en geven niet duidelijk weer je er ook daadwerkelijk iets aan hebt om deze actie te ondernemen. “Lees verder” is niet alleen saai, het geeft ook aan dat iemand moeite zal moeten doen voor deze actie, namelijk lezen. Ook het woordje “betalen” laat je maar beter weg in je call-to-action, want niemand wil graag zijn of haar zuurverdiende centjes uitgeven. “bestellen”, “toegang krijgen tot” en “kans” zijn betere keuzes. Je roept dan een soort van nieuwsgierigheid op en zorgt ervoor dat de lezer denkt iets te missen als ze niet snel verder klikken (en dat is natuurlijk ook zo)!