Hoe onderscheid je jezelf van de concurrentie? Hoe zorg je ervoor dat jouw online content opvalt, nazindert en echt een verschil maakt? Door je in de leefwereld van je doelgroep te begeven en een oplossing te bieden voor problemen waar veel mensen mee worstelen. Die behoeftes verschillen natuurlijk sterk per doelgroep en ook binnen één doelgroep, toch zijn er 4 primaire noden waar iedere mens mee kampt en waar marketeers gebruik van kunnen maken. Een overzicht!

In het leven is het heel erg moeilijk om zekerheid te krijgen, toch is het iets waar iedereen naar op zoek is. Mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste manier om er zeker van te zijn dat je een degelijk product of dienst koopt. Als je moeder, vriendin, buurman of collega goede ervaringen had met een bedrijf, geloof je dat ze ook jouw wereld beter kunnen maken. Online reviews zijn hier een moderne variant op, zorg er dus voor dat er goede klantenbeoordelingen te lezen zijn op jouw website.

De mens is een sociaal wezen dat zich verbonden wil voelen met andere mensen, dieren en zelfs bedrijven. En het vreemde is: online kun je veel makkelijker een band smeden met je klanten. Via e-mail marketing en sociale media bereik je een grote groep mensen. Natuurlijk is ook persoonlijk contact belangrijk, zeker als een je fysiek bedrijf of winkel hebt, maar onderschat de kracht van ‘sociale’ media niet!

Een andere belangrijke behoefte van mensen is groei, zowel persoonlijk, professioneel, financieel als spiritueel. Hoe pas je dit toe in je marketingstrategie? Bijvoorbeeld door je kennis als expert in jouw vakgebied te delen met je netwerk, op sociale media en op een blog. Met behulp van workshops, webinars, artikels met tips of video’s met handige weetjes, help je anderen om hun doelen te bereiken. Maar mensen maken ook graag plezier terwijl ze, bijvoorbeeld op de Unibet Website, hun winst zien groeien.

Akkoord, niet iedereen is een gedreven wereldverbeteraar, maar de meeste mensen willen wel iets betekenen voor anderen. Daarom vinden consumenten het ook enorm leuk om een bijdrage te leveren in de vorm van user generated content. Vraag je volgers op sociale media om foto’s te posten terwijl ze jouw product gebruiken, tips te geven of zelfs een gastblog te schrijven. Maar ook een simpele vraag aan je volgers kan veel reacties uitlokken. “Welk product vinden jullie het leukst?”, “Hoe hebben we jou kunnen helpen?” of “Vinden jullie de zwarte of de rode versie leuker?” En laat daarna ook zien wat je met die input gedaan hebt.